Tuesday, June 21, 2011

Nukilanmu Sesuci Hatimu... (Episode 1)

Episode 2: Satu Persoalan

       Menyedari hakikat itu menyebabkan jiwa ini rapuh dan mati. Namun Badrul tetap meneruskan perjuangan hidup. Kekuatan dirinya sudah berada di puncak kejatuhan. Sukar menggambarkan erti duka yang dirasakan.

       "Engkau menangis ke Rul?", usik si Dafi apabila melihat rakannya itu. Badrul menggelengkan kepalanya. Namun, Gadaffi merasakan sesuatu yang berlainan pada diri Badrul. Rakan yang dia kenali itu bukanlah insan yang lemah. Ditepis segala masalah mendatang begitu senang skali. Tapi kali ini Badrul agak berbeza. Badrul diam seribu bahasa. Belakang bahu Badrul diusap manja oleh rakannya itu.

        KKRRRIINNGGG!!!!!! Loceng pun berbunyi menandakan bahawa waktu rehat telah tamat.
"Rul, jom masuk kelas. Nanti lambat pula masuk ke kelas." Badan Badrul dipimpin ke kelas. "Lemahnya badan Badrul", kata Dafi dalam hati.

        Petang itu selepas kelas, Dafi bertandang ke rumah Badrul seperti biasa. Kebiasaannya Badrul akan membuka pintu. Tapi kini ibunya pula yg datang. "Untie Nad, Rul kenapa tu? Saya lihat dia asyik bersedih je sejak dari sekolah tadi." Soalan itu dibiar bergantungan tanpa jawapan seketika. Sayup wajah ibu Badrul kelihatan jelas terpampang di mukanya.

       "Dafi, nanti dah sampai waktunya untie cerita. Masanya belum sesuai." Dafi termenung seketika. "Ya Allah. Apa yang berlaku sebenarnya?" Dafi masih terpinga-pinga. 

     Debuk! Jelas bunyi itu datang dari belakang. Sakit mula terasa. "Wei! Bila ko datang Dafi? Kenapa x panggil tadi? Tak perlu lah engkau menunggu lame aku. Kan dah dapat sebijik. Haha...", sergah Badrul dari belakang.

     Kelihatan senyuman Badrul kembali terukir di bibirnya. "Jom pergi memancing!" Dafi terus bersetuju. Soalan yang ditanya tadi seakan terus lenyap dari fikirannya. Setibanya di sana, mereka terus memula projek menangkap ikan. "Harap-harap aku dapat ikan banyak. Dapat aku riak sikit kat ko. Hehe..." Badrul terus menyakat rakannya itu. Dafi hanya mampu tersenyum.

      Keadaan berlainan di rumah Badrul. "Rul, kenapa semua ini berlaku pada mu wahai anakku. Kau masih terlalu muda dan banyak lagi yang kau belum lihat dalam dunia ini. Ibu seakan-akan tidak mampu menolongmu..."

                                                                                                                                  bersambung....

1 comment: