Monday, June 20, 2011

Dunia ini.

         Kadang2 kita merasakan dunia ini sungguh tidak adil pada kita. Seolah2 ia selalu memberikan masalah dan kesedihan dalam hidup. Sukar untuk menggambarkan sakit yang dirasa. Merobek jiwa dan hati ini bila difikirkan.
Namun sebenarnya kalu dilihat dari prospek lain, putaran dunia mmg begini. Malah kehidupan dalam dunia ini wujud sebelum kita lahir lg. Dunia ini berubah disebabkan manusia sendiri. Manusia yang menjadikan trend, kecantikan, kemewahan dan muzik berada di tangga teratas dalam hidup.

       Bila manusia itu gagal mendapatkan apa yang dikatakan suatu kepentingan dan keperluan seperti dikatakan tadi, maka sifat kecewa akan datang. Tangisan berguguran ke bumi menyatakan kekesalan dan kedukaan. Apabila ia diratapi dengan sepenuh perasaan hati, maka istilah MATI menjadi satu pertaruhan.

      Maka disinilah peranan AKAL untuk membawa diri dan hidup ini ke dalam satu dunia yang berbeza dengan orang lain. Membiarkan ia terus berada dalam diri tanpa digunakan sebaikya meletakkan diri ini terus berada dalam kepincangan. Peranan ia terus diabaikan malah lebih memudaratkan apabila manusia sanggup menggunakan NAFSU untuk menggantikan akal. Terserlah kebodohan yang selama ini disimpan. Anggapan diri ini bagus akan terkubur malah mematikan sendiri jiwa dan HATI.

      Hati adalah suci. Sesuci satu lembaran awan yang putih dan sentiasa melindungi. Namun, hampir keseluruhan manusia menjadikan hati dan nafsu sebagai pasangan. Pasangan seperti ini yang menyebabkan dunia ini menjadi tidak adil. Tiada kata lain yang dapat digambarkan apabila mereka bersatu. Hanya perbuatan yang terkutuk menjadi cerita dan drama.

      Ikatan antara hati dan akal menjadikan dunia ini aman tanpa kerisauan. Memberi satu ruang kepada setiap individu merenung mencari satu punca kedamaian jiwa dan nurani. Kesucian pertalian antara mereka berdua adalah ibarat cahaya yang menerangi diri.

    Maka, dunia akan menjadi seperti kehendak kita....

No comments:

Post a Comment