Saturday, June 16, 2012

Kelembutan Hati dan Hidayah





Aku pernah terfikir tentang suatu perkara. "Hidayah!" Semasa sekolah hingga sekarang, aku cuba menilai erti hidayah itu sendiri. Berlandaskan ilmu yang ada di dalam dada ini serta akal yang mampu berfikir dan pengalaman yang dialami sebelum ini, aku mula mentafsir sesuatu mengenai hidayah itu sendiri.

Aku tahu hidayah itu milik Allah S.W.T. Tapi pernahkah kita juga terfikir bahawa hidayah dan petunjuk Allah itu sentiasa datang mengunjungi kita dalam pelbagai bentuk dan setiap masa.

Kenapa kita tidak nampak dan mengambilnya?

Kerana itu adalah soal HATI. Hati adalah tunjang segala kebaikan atau kejahatan. Jika rosak hati itu, maka rosaklah seluruh badan yang membawanya.



"Hidayah itu seperti air. Jatuhnya ke hati yang lembut akan memudahkan ia diserap. Jatuh pada hati yang keras seperti batu, maka sia-sialah rahmat hidayah itu."

Allah itu Maha Adil. Walaupun Dia adalah pemilik hidayah sepenuhnya, namun hati manusia yang menentukan penerimaan hidayah itu.

Kita sebagai penjaga hati ini perlulah mengubah ia ke arah yang lebih baik. Kerana suatu ketika nanti di mana pemilik hati ini iaitu Allah S.W.T. akan menilai setiap perbuatan yang disebabkan oleh hati.

Oleh itu, jangan salahkan Allah kerana memilih insan untuk menerima hidayah tetapi salahkan diri kerana tidak menerima setiap petunjuk yang diberi. Dan yang paling penting adalah sentiasa bersangka baik dengan Allah S.W.T. kerana setiap sangkaan kita adalah penunjuk kekerasan hati.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

P/S: Kadang2 saya terfikir, kenapa Allah tak berikan semua manusia hidayahNya dan masukkan mereka ke dalam syurga. Kenapa perlukan neraka untuk menghukum. Alhamdulillah, persoalan ini terungkai secara sendirinya ketika sedang mengelamun.

1. Hidayah itu sentiasa ada, dan tunggu masa untuk hati meresapinya.
2. Allah jadikan dunia sebagai cabaran bagi umat manusia.
3. Sekeras mana pun hati, ia tetap akan mengubah mengikut aluran air hidayah. Cuma masa
    menentukan. Tapi ingatlah, lembutkanlah 'batu' mu itu.
4. Solat, berdoa, baca Al-Quran dan buat baik kepada org lain itu adalah cara untuk melembutkan hati
    untuk menerima hidayah bukan supaya hidayah itu datang kepada kita. Kerana hidayah itu ada
    setiap masa. Lihatlah dgn mata hati...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment