Sunday, July 24, 2011

Antara Cinta, Kasih, Sayang dan Suka

Jiwa aku bergolak bila memikirkan satu kata yang membawa pelbagai makna dan erti yang tersirat. Dalam benak hati ini hanya tertumpu pada satu 'jasad' yang menghidupkan perasaan ini.

                    "HATI"

Mudah untuk engkau melahirkan rasa cinta, sayang dan suka. Namun, tahukah engkau bahawa aku terseksa kerana itu. Cubalah engkau mengerti aku untuk sekali wahai hati. Setiap saat engkau menggunakan jasad ini. Tidakkah engkau cuba untuk merehatkan aku?

Wahai hati. Engkau tetap sentiasa bersamaku. Berduka dan bersenang bersama. Mencari pelbagai nilai dunia ini. Dakapan engkau bersama jiwa ini telah membuatku 'sakit' menderita. Derita kerana kasih sayang yang diberikan. Sukar diluahkan dengan butiran kata dari bibirku. Namun, aku percaya engkau memahaminya.

Sedarkah engkau wahai hati? Engkau telah membuatkan diri ini berendam dengan tangisan. Kadangkala, aku merasa 'benci' pada engkau. Membuatkan diri ini rasa bersalah pada sesuatu yang teguh. Teguhnya ibarat akar yang mengikat pohonan. Aku menyangka engkau adalah air. Ya! Engkau adalah air. Tapi air yang memanaskan jiwa. Huh! Benci pada pengertian seperti itu.

Namun, kehadiran engkau telah meneguhkan pohonan cinta, memutikkan buah kasih dan menyuburkan bunga kasih.

Bagiku...

{~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~}
{                                                                      }
{     Cinta bukan kepada manusia.                  }
{     Kasih untuk diriku.                                  }
{     Sayang kepada manusia                          }
{     Dan suka akan ciptaanNya.                     }
{                                                                        }
{     Bila angin menghembuskan bayunya.     }
{     Tika mana cinta menusuk kalbuku.         }
{     Itulah saat insan menerima seru.             }
{     Bersama menuju jalan Ilahi....                 }
{     Berdua selamanya.                                   }
{                                                                      }
{~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~}

No comments:

Post a Comment