Friday, February 1, 2013

Aku Cinta Ibu Selamanya!

  Wahai ibu dan ayahku... Diri ini bukanlah anak yang sempurna buat diri mu berdua. Namun diri ini berusaha sedaya upaya untuk menjadi yang terbaik. Aku mahu mendapat keredaan kalian berdua.

Aku teringat :
Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.
                                    - Riwayat al-Hakim
-

Ayah, engkau pernah bertanya kepadaku... Wahai anakku, tidakkah kau mempunyai calon di hati untuk disunting? Bukankah ramai yang mempunyai pasangan ketika belajar di pusat pengajian tinggi?

Persoalan ayahanda itu membuat diri ini terdiam seketika. Kemudian bibir ini menutur kata, "Ayah, anakmu ini tidak mahu memikirkan bab itu buat masa ini. Biarlah ibu sahaja menjadi 'kekasihku' ketika ini. "

Aku terkedu seketika. "Dari mana datangnya tutur kata itu? Dari hati atau akal ku? Adakah ia ikhlas atau mainan kata-kata?" Atau ia adalah lafaz yang terpendam selama ini untuk ku luahkan?

Firman Allah S.W.T.  dalam surah Luqman ayat 14
"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya ,ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dari awal mengandung sehingga akhir menyusunya dan tempoh menceraikan susunya adalah dalam masa dua tahun. Dengan demikian bersyukurlah kepada ku dan kedua ibu bapamu dan ingatlah kepada Aku lah jua tempat dikembalikan untuk menerima balasan."

Walaupun semua persoalan itu muncul dalam fikiran ku.. Namun aku pasti akan satu perkara.

    "Aku mahu membahagiakan ibuku sebelum aku menemukan wanita lain sebagai pasanganku"

Kekadang aku pernah terfikir. Adakah aku mampu membahagiakan ibu setelah berumahtangga kelak? Mampukah aku mentaati ibu dengan pertambahan tanggungjawab di bahuku? Sememangnya wahai ayah. Anak mu ini takut untuk memiliki wanita lain selain ibu.

Pada zaman Rasulullah s.a.w., baginda ditanya oleh seorang pemuda, “siapakah orang yang paling perlu untuk saya berbuat baik”. Rasulullah bersabda, “ibumu, kata pemuda itu lagi, selepas itu, ibumu, selepas itu, ibumu, selepas itu, bapamu.”





Biarlah ketika ini anakmu cuba mencari cinta yang agung dahulu. Mendambakan diri untuk Dia yang Maha Kuasa. Berdoalah yang terbaik untuk diriku. Semoga mendapat keredaan dari diri kalian berdua dan Allah S.W.T.

P/S: Berusaha sedaya upaya untuk membahagiakan kedua ibu bapa. Bukan diri ini menolak sunnah Rasul yang tercinta tapi ingin membahagiakan mereka sepuasnya sebelum nafas mereka terhenti.

No comments:

Post a Comment