Monday, April 9, 2012

Aku Bukan Ditakdirkan Menjadi Guru...

Aku tidak mempunyai rupa paras menarik seperti guru
Aku malu yang teramat sangat
Aku tidak pandai berkata-kata dengan berhikmah
Aku serba-serbi kurang
Tidak seperti para guru yang lain

Namun aku tidak akan berpuas hati selagi anak bangsaku lemah
Aku tidak mahu mereka menjadi seperti aku
Aku mahu mereka lebih baik
Aku mungkin gagal dalam mendidik
Tapi aku tahu, sayang aku pada mereka akan membawa kebaikan

Aku tahu Dia akan membantu diri.
Kerana sayang pada mereka...

Aku sanggup penat dan lelah di institusi pengajian tinggi
Semata-mata mahu mereka berjaya kelak
Menjadi buah emas pada agama dan negara
Kejayaan bukan sahaja di dunia
Malah akhirat jua

Kalau mereka tahu niat aku
Mereka akan mengerti niat guru-guru
Aku akan menangis kalu aku gagal menggembirakan dan mendidik mereka
Itu aku...
Bagaimana pula guru?
Sebak tak terkata, hanya Allah S.W.T yang mengetahui.

Aku hanya mahu menjadi abang kepada mereka
Abang yang sentiasa menjadi peneman adik-adik
Memangku ketika kau keletihan
Memimpin ketika kau keraguan

Aku cuba berharap aku menjadi abang dan guru yang terbaik
Tapi aku acap kali gagal
Gagal aku kerana Allah S.W.T.
Dia mahu aku kuat
Kuat dalam mengerti erti hidup

Aku hanya berharap...
Mereka membawa perubahan
Kepada agama dan negara
Ke arah yang lebih baik

No comments:

Post a Comment